Evento terminado

Entradas para AMORDELPOETA

AMORDELPOETA

Información adicional

AMORDELPOETA

Información del evento

El proper Dissabte dia 26 de Gener a les 17:30h, els mataronins Víctor Jiménez Díaz (contratenor) i Dídac Barber (pianista) oferiran un concert extraordinari de música clàssica al Casal de la Nova Aliança de Mataró (carrer Bonaire, 25) tot estrenant l'engrescador projecte entorn al lied alemany: "L'Amor del Poeta" on aquests, ja destacats intèrprets de casa nostre, interpretaran alguns dels més emblemàtics cicles de cançons del romanticisme alemany.

Partint del cicle de cançons que dona nom al programa: Dichterliebe (literalment, L'Amor del Poeta) on el nostre contratenor més internacional fa debut mundial, els nostres intèrprets han construït un espectacle que pretén ser una oda a la música i a l'amistat, retrobant-se després d'un perible de formació i trajectòries professionals paral·leles.

El rigor i personalitat artística de Jiménez en un repertori per altre banda normalment allunyat de la vocalitat de contratenor; unit al fet que Barber, s'hagi convertit en flamant pianista de concert (no només Diplomant-se a l'ESMUC, sinó comptant amb un Master of Interpretation de la Hartt School of Music in Hartford (EEUU) sota el braç), n'asseguren la qualitat i l'interès d'una lectura que un cop estrenada a casa nostre, se'n va de gira internacional.

 

L'AMOR DEL POETA - Perquè Schumann i Brahms?

És inconcebible avui, parlar de Johannes Brahms (Hamburg, 1833 - Viena, 1897) sense entendre la seva relació amb el matrimoni Schumann. Una relació que comença quan amb només 20 anys, Brahms ja començava a destacar en el món concertístic i compositiu de l'època. A l'abril de 1853 doncs, visitarà a Robert Schumann (Zwickau, 1810 - Endenich, avui dia Bonn, 1856) seguint el consell del seu amic Joseph Joachim.

No només va ser ben rebut per la parella, sinó que Robert va quedar meravellat amb les obres del jove compositor, arribant-l'ho a batejar com "el salvador de la música Alemanya". Després de 4 setmanes allotjat a casa seva i des de llavors, es va crear una gran amistat i una relació mentor/deixeble, que duraria fins al final dels seus dies.

Poc després, en assabentar de l'intent de suïcidi del seu amic i mentor, amb el posterior internament de Robert en un centre psiquiàtric, el jove Johannes, es trasllada a Leipzig i es quedaria amb Clara a casa més de dos anys, per tal d'ajudar-la amb els seus fills, amb el dia a dia de la llar i visitant al seu marit. Gràcies a això, Johannes tindria l'oportunitat d'utilitzar i estudiar la biblioteca familiar amb la qual, aprendria pràcticament tot sobre la història i la crítica musical fins al moment.

Brahms va obtenir una gran influència d'aquesta relació, no només per l'ajuda i suport de Robert, sinó també pels sentiments que tenia cap a la seva dona, Clara Schumann, de soltera Clara Wieck, (Leipzig, 1819 - Frankfurt 1896). Un amor no correspost, que afectaria al seu estat ànim i que es reflectirà en les seves obres.

Després de la mort de Robert, la seva amistat es va fer encara més profunda, però mai va quedar clar com d'intensa va ser, ja que la majoria de les seves cartes van ser cremades.

 

EL PROGRAMA

I part

Robert Schumann – Dichterliebe, Op. 48 (1840)

Aquesta obra té un gran significat i relació amb el seu matrimoni amb Clara Weick (el seu nom de soltera), ja que va ser realitzada durant l'any en que es van casar. Després d'anys de problemes i una separació obligada pel seu pare, una vegada que un jutjat concedís la vigència del matrimoni, Robert Schumann va plasmar la seva alegria en la seva música, alguna cosa que podem veure especialment en el camp del lied, del que aquest cicle es considera un dels màxims exponents.

Llavors va arribar a compondre 160 lieder diferents pel que es considera el gran any del lied en el seu catàleg. Dichterliebe és el gran exemple de la desbordant alegria del compositor. Cançons d'amor, felicitat, delicadesa i celebració, ens envairan cançó rere cançó, en aquest cicle on sota una general aparença lluminosa, s'amaga un viatge d'exploració profund sobre les diferents facetes i estats de l'amor romàntic.

 

II part

Johannes Brahms – Sechs Gesänge Op.3 (1852–53)

És una de les primeres obres de Brahms, d'uns mesos abans de conèixer al matrimoni Schumann, notem una brahms jove de 19 anys però ja amb una maduresa tant interpretativa com estructural. Tenint ja dues sonates (la segona dedicada a Clara Schumann i estrenada el 1853) i el cicle de lieder. Mostrant-nos qué va ser allò que tant captar l'atenció i admiració de Robert.

 

Johannes Brahms - Vier Ernste Gesänge Op. 121 (1896)

És la penúltima obra composta pel compositor. Encara que va ser dedicada al pintor i escultor Max Klinger, aquesta va ser concebuda durant el temps que Clara va patir un vessament cerebral. En aquesta obra podem veure el l'evolució i profunditat d'un Brahms ja madur, que acaba l'obra el dia del seu aniversari, només 13 dies abans de la mort de la seva estimada. Les lletres recollides es basen en l'antic testament, parlant sobre la mort, la transcendència de la vida i l'opressió d'aquesta. Donant un auguri a la seva pròpia mort, 11 mesos després de la mort de Clara, el 1897.

 

ELS ARTISTES

Víctor Jiménez Díaz, contratenor

La premsa especialitzada el presenta com un dels contratenors espanyols de major projecció internacional. Destacat com a especialista de la música a cavall entre els segles XVII i XVIII, la seva flexible i poderós instrument, li permeten abastar un ampli repertori que va del renaixement a la música contemporànea, i amb el qual, no deixa d'acumular reconeixement i èxit allà on es desenvolupa la seva sòlida i creixent trajectòria internacional.

Després d'una creixent carrera com a solista des de 2008, amb importants col·laboracions de llarg a llarg d'Europa (Musica Riva Festival o Les Flâneries Musicals de Reims, on debuta assumint la part solista del Messiah de Handel, dirigit pel recentment desaparescut Jean-Claude Malgoire), al 2017 és convidat pel Festival Opera Rara de Cracòvia i la productora Parnassus, per debutar en el rol de Tullio en l'òpera Arminio de Handel, al costat de l'orquestra Armonia Atenea i sota la direcció de George Petrou.

Immediatament després, debuta amb gran èxit en el Atelier Lyrique de Tourcoing en el rol de Medoro de l'Orlando Furioso de Vivaldi. En una producció amb La Gran Écurie et la Chambre de Roy dirigida per Jean-Claude Malgoire i mise en scène de Christian Schiaretti, que a més li portarà a debutar també amb gran èxit i acolliment de la crítica, en el Théâtre des Champs Elysées de París.

A l'avió de tornada a casa, rep la trucada del mestre Diego Fasolis per gravar i debutar en l'estrena mundial moderna del oratorio Adamo ed Eva de Galuppi, al costat de la prestigiosa orquestra I Barocchisti. Una producció oferta a Lugano i radiada a tota Europa per la Radiotelevisione Svizzera (RSI) on assumí la difícil i compromesa part d'Angelo della Giustizia. Que debutà amb gran solvència, comptant solament amb una setmana per cobrir la baixa del contratenor programat. D'aquesta manera inicia un 2017 que signarà com la confirmació de la seva carrera internacional.

Al febrer de 2018 la prestigiosa organització del TEDx el va seleccionar com un dels "artistes que el món hauria de conèixer". 

victorjimenezdiaz.com

 

Didac Barber Aluart, piano

Dídac Barber Aulart va estudiar música al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona i posteriorment va obtenir la Diplomatura de Grau Superior com a pianista de l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC). Recentment es va graduar en el Màster d'Interpretació de la Hartt School of Music a Hartford, EEUU. Ha rebut classes mestres importants de figures internacionals, tant com a concertista com a pianista i acompanyant. Malgrat la seva joventut, té una gran experiència, ja que ha actuat a tot Europa i part dels Estats Units.

També té experiència en el camp de l'ensenyament del piano, el llenguatge musical i la música de cambra, un repertori en què es desenvolupa molt i, a més d'una prometedora carrera solista, sempre ha mostrat un gran interès i talent per a la cambra i el repertori vocal. No en va, va construir el projecte final de la seva graduació al voltant del Lied (especialment, de Franz Schubert) rebent una alta qualificació.

También podría interesarte...