Entradas para Elisabet Gimeno, soprano Ana Puigmartí, piano en Nota79

Elisabet Gimeno, soprano Ana Puigmartí, piano en Nota79

Información adicional

Elisabet Gimeno, soprano Ana Puigmartí, piano en Nota79

  • 07 oct 2018
  • 19:30h (CEST) Europe/Madrid
  • Desde 15,00 €
  • Sala Nota 79, Barcelona mostrar mapa
Información del evento

Mozart i els seus contemporanis

Amb el títol de Mozart i els seus contemporanis iniciem un viatge al segle XVIII amb dos propòsits. Per una banda, retrobar composicions del geni de Salzburg, de Cimarosa i de Paisiello. Per
l’altra, conèixer dos coetanis espanyols del compositor austríac, els quals ens descobriran noves costums socials que s’instauraren a la península en aquella època.

Començarem el nostre programa amb “Bel Nume che adoro”, ària en la que l’italià Cimarosa musica la felicitat de Pigmalió quan la deessa Venus li confirma mitjançant un senyal que podrà ser feliç amb Galatea. Després vindrà la queixa de la Rosina de Paisiello. Seguirem el nostre viatge endinsant-nos en l’Espanya del moment. Amb l’arribada del segle XVIII s’imposa en els costums amorosos el “cortejo” procedent de Itàlia. A més a més, amb la revalorització de tot el que és popular neixen nous gèneres teatrals com ara la “Tonadilla Escénica” (conjunt de cançons que formen una obra de teatre molt curta).

Com a mostra d’aquest tipus de música us oferirem “El jilguerillo con pico de oro” pertanyent a la tonadilla Los amantes chasqueados. Seguirem el nostre programa amb una tirana, “El Trípili”, dansa també escrita per Blas de Laserna que fou molt coneguda i ballada als “saraos” espanyols, tertúlies mixtes on es propiciaven les intrigues amoroses.

En el context d’aquest galanteig, que ràpidament acolliren les classes altes, es situen les XII Canzonette italiane dedicate alle dame de Vicente Martín i Soler. Favorit de Caterina de Rússia i molt més conegut en la seva època que Mozart, Martín i Soler dedica aquestes cançons a dames ingènues, fidels i enamorades. Tot i que el valencià va pensar en el clavicèmbal, l’harpa o la guitarra per acompanyar aquestes peces, us oferirem un arranjament per a veu i piano que Félix Lavilla va fer de sis d’aquestes ariette.

La segona part del nostre itinerari està dedicada íntegrament a Mozart. Començarem amb la breu però intensa “Als Luise die Briefe” escrita l’any 1787, moment en què l’autor va composar la majoria dels seus lieder. Com a contrast, seguiran la deliciosa “Ridente la calma”, la irònica “Oiseaux si tous les ans” i l’evocadora “Abendempfindung an Laura”.

Dedicarem l’última part del nostre viatge a l’òpera de Mozart. Amb el llibretista Lorenzo da Ponte com a denominador comú, retrobarem tres òperes del compositor. Començarem amb la veu i
l’atabalament de l’enamoradís Cherubino. Després serà el torn de la sàvia Despina, criada que ens explicarà com s’ha de comportar una dona a l ́hora de controlar tots els seus trucs de seducció. Per acabar el nostre recorregut, la indignada Elvira reclamarà venjança amb l’ària “Ah, chi mi dice mai”.

 

Programa

“Bel Nume che adoro” (Pigmalione) DOMENICO CIMAROSA (1749-1801)
“Giusto ciel” (Il Barbiere di Siviglia) GIOVANNI PAISIELLO (1740-1816)
“El trípili” B. DE LASERNA (1751-1816)
“El jilguerillo con pico de oro” (Los amantes chasqueados)
XII Canzonette italiane dedicate alle dame V. MARTÍN I SOLER (1754-1806)
La Preghiera
La Mercede
La Speranza
Amore e Gelosia
La Costanza
La Volubile

***

W.A.MOZART (1756-1791)

“Als Luise die Briefe”
“Ridente la calma”
“Oiseaux, si tous les ans”
“Non so più” (Cherubino, Le Nozze di Figaro, 1786)
“Una donna a quindici anni” (Despina, Così fan tutte, 1790)
“Ah, chi mi dice mai” (Elvira, Don Giovanni, 1787)

Elisabet Gimeno, soprano
Anna Puigmartí, piano

https://youtu.be/K0oVDKaTzpc

También podría interesarte...